SPORTSLIG PLAN FOTBALLGRUPPA
Sportslig plan for Rygene Fotball
Vi føler at trenere/ lagledere i Rygene Fotball har manglet klare retningslinjer for hvordan fotballen i klubben skal organiseres og drives, og ønsker med denne sportsplanen at alle in-volverte etter hvert skal dra sammen i riktig retning.
Sportsplanen skal være en retningslinje for alle trenere/ lagledere som leder lag for barn og ungdom i Rygene Fotball. Sportsplanen skal fungere som et verktøy for å sikre at all aktivitet foregår både etter breddeidrettens regler og normer og Rygene Fotballs egne retningslinjer.
Dette er på ingen måte noen fasit på hvordan barne- og ungdomsfotballen skal organiseres, men et forslag som vil bli fortløpende vurdert av klubbens medlemmer.
Målet med denne sportsplanen kan kort sammenfattes i vår målsetting som følger under.
Gjennom visjonen ”Så mange som mulig – så lenge som mulig” gi alle som ønsker å spille fotball i Rygene fotball et aktivitetstilbud. Å gi et godt nok sportslig tilbud til de som ønsker å bli gode.
Denne målsettingen er helt i tråd med Norges Fotballforbund sine tanker når det gjelder fot-ball for barn og ungdom; ”De som vil trene en gang i uken for å ha det gøy, treffe venner og spille kamper når det passer, skal selvfølgelig fortsatt gjøre det. Men de som ønsker å satse friskt på fotball for å bli best mulig, skal også gis et tilbud!”
Hensikt med sportsplanen
Hensikten med sportsplanen er å lage en samlet plan for fotballaktiviteten i Rygene Fotball når det gjelderbarne- og ungdomsfotball.
Sportsplanen skal påvirke:
For spillere:
• Basisferdigheter - fotballferdigheter
• Fotballhurtighet/ reaksjonsevne/ fotballbevegelser
• Holdninger
• Samhandling / fotballforståelse
For trener/ lagleder:
• Gi trenere/lagledere i de enkelte aldersgrupper et hjelpemiddel for fotballopplæringen.
• Fortelle treneren hva som forventes av treningsinnhold i den aktuelle aldersgruppe.
• Vise at det er mer meningsfylt å benytte en plan i stedet for tilfeldig valgte aktiviteter.
• Øke treners kompetansenivå.
For klubben:
• Øke muligheten for å gi presis informasjon om det sportslige arbeidet i vår klubb
Holdning, motivasjon og miljø
Det hjelper lite at aktivitetene er gode, instruksjonen presis, kampoppsettet fornuftig og mil-jøet er tilpasset den enkeltes forutsetninger for læring hvis ikke spillernes holdninger holder mål.
Dette gjelder:
• Holdninger som angår krav til seg selv
• Holdninger som gjelder forholdet til andre
Ledere/ trenere som viser at de er opptatt av holdningsskapende arbeid bidrar til å øke fotbal-lens anseelse i vårt nærmiljø. Det holdningsskapende arbeidet starter fra spillerens første dag i klubben. Sentrale begreper
for hver enkelt spiller, leder og trener i denne sammenheng vil være ansvar, respekt, disiplin og toleranse.
Vi vil se litt nærmere på hvordan disse bør vektlegges i ulike sammenhenger.
Holdninger overfor seg selv
• Punktlighet i enhver sammenheng.
• Vær forberedt til trening og kamp; materiell (sko, tøy osv), fysisk og psykisk.
• Positivt forhold til riktig kosthold.
• Forståelse for nok hvile og søvn i kombinasjon med trening/ kamp.
• Unngå røyking, alkohol og andre rusmidler.
• Ansvar for egen utvikling, møte på trening for å trene, ikke for å bli trent.
• Ta skolegangen på alvor.
• Tåle seier og tap.
Holdninger overfor medspillere
• Vær positiv, vær "kompis" i alle sammenhenger
• Gi ros/ oppmuntring
• Unngå kjeftbruk - godta at andre gjør feil
• Betydningen av fair-play
• Vis god sportsånd
Holdninger overfor motspillere
• Vis god sportsånd
• Betydningen av fair-play
• Vis respekt
Holdninger overfor trener/ lagleder
• Lytt! (kanskje noe å lære)
• Vær gjerne uenig, men vurder tidspunkt for å ta det opp
• Vær samarbeidsvillig
• Ikke snakk bak ryggen ved uenighet
• Gi beskjed ved forfall til trening og kamp
• Tilstreb lojalitet overfor trener/ leders beslutninger
Holdninger overfor dommer/ regelverk
• Godta dommerens avgjørelser
• Unngå negative reaksjoner - vær positiv
Holdninger overfor klubben
• Vær stolt av klubben din
• Tilstreb klubbfølelse og samhold
• Si ja når klubben ber deg om en tjeneste
• Tenk på at det er mange som jobber for at du skal ha det gøy med fotballen
Samspillet mellom holdninger og fotballferdighet vil være helt avgjørende for
• ens egen utvikling som spiller
• hvor godt miljøet på laget kan bli
• hvor gode lagkameratene kan bli
• hvor godt laget kan bli
Det å lykkes
Det er mange måter å lykkes på i fotball. Ingenting gir oss mer lyst til å trene videre enn å ha lyktes med en finte, en scoring, en tackling, en gjennombruddspasning osv. Dette virker posi-tivt både på motivasjonen og på læringen, og spillerne synes det er moro å trene.
Det er viktig å innrette treningene slik at "det å lykkes" oppleves så ofte som mulig gjennom det å få utfordringer som tar hensyn til spillernes eget ferdighetsnivå.
Feilretting
Sørg for at all feilretting skjer ved positiv omformulering. Ved å påpeke det negative og kun dette, vil læringseffekten av feilrettingen bli minimal på lang sikt. Man ender opp med redde og utrygge fotballspillere som binder seg i frykt for å gjøre feil.
Det er viktig at man alltid sørger for å kommentere det positive først. Mange glemmer dette i iveren etter å rette feilen som kanskje egentlig var uvesentlig i forhold til helheten.
Det er viktig å huske at det går an å påpeke feil i en positiv tone!
Miljø
I arbeidet med barn og unge ser en stadig hvor viktig det er at det skjer samhandling også utenfor fotballbanen. Det å skape en kamerat-/venninnegjeng gir positiv effekt på mange måter. Mange svært gode lag i aldersbestemt fotball og seniorfotball har profittert på denne modellen.
Treningsmodell for 7 – 8 åringer:
Denne aldersklassen trener 1 ganger per uke. Ved søknad kan det vurderes å øke til 2 treninger pr. uke i sesongen. Disse årganger skal ikke ha vintertreninger men oppfordres til å delta på allidretts sine aktiviteter.
Tid: 1 time 1. Oppvarming
Enkle øvinger med ball
Varighet: ca. 10 minutter
2. Lek med ball og enkel ferdighets-trening (enkle tekniske øvelser)
Trening av pasningsferdighet, mottak av ballen og føring av ballen.
Varighet: ca. 15 minutter
3. Spill øvelser
Grupper fra 1 mot 1 til 3 mot 3 i første del og deretter femmerfotball.
Varighet: Resten av treningen.
Treningsmodell for 9 - 10 åringer:
Denne aldersgruppen trener 2 ganger per uke sesong og 10 åringer trener også 1 gang pr. uke om vinteren.
Tid: 1 time 1. Oppvarming
Enkle øvinger med ball
Varighet: ca. 10 minutter
2. Lek med ball og enkel ferdighetstrening (enkle tekniske øvelser)
Trening av pasningsferdighet, mottak av ballen og føring av ballen, dribling og tackling.
Varighet: ca. 20 minutter
3. Spill øvelser
Grupper fra 1 mot 1 til 5 mot 5
Varighet: Resten av treningen
Treningsmodell for 11 – 12 åringer:
Denne aldersgruppen trener 2 ganger per uke sesong og 1 gang pr. uke om vinteren.
Tid: ca. 1 time og 30 minutter 1. Oppvarming
Enkle øvinger med ball
Varighet: ca. 15 minutter
2. Lek med ball og enkel ferdighetstrening (enkle tekniske øvelser)
Trening av pasningsferdighet, mottak av ballen og føring av ballen, dribling og tackling.
Gradvis overgang til å sette de individuelle ferdighetene inn i relasjoner med medspillere.
Varighet: ca. 30 minutter
3. Spill øvelser
Grupper fra 2 mot 2 til 7 mot 7
Varighet: Resten av treningen
Treninger for ungdomsfotball:
• Treningens varighet er på ca. 90 minutter
• Spillerne har sammen ansvar for vester/kjegler/baller etc.
• Fortsatt mye spill i små grupper 3:3, 4:4, men gradvis mer spill i større grupper for eksempel 7:7 og på større baner. Hensikten er etter hvert å utvikle forståelsen av bruk av rom når det gjelder handling og handlingsvalg ut fra situasjon.
• Gradvis innarbeidelse av høyere effektivitet og kvalitet på selve treningen. Dette gjelder spesielt ved skifte av øvelse og kravet om hurtig igangsettelse.
• Restitusjon
I ungdomsfotball trener lagene 2-3 ganger per uke i tillegg til kamp.
Rygene fotballgruppe. Organisasjonskart
Verv | Navn | Hovedoppgave |
Leder | Trond Olsen | Overordnet ansvar for driften av fotballgruppa. Godkjenner innkjøp av utstyr og større investe-ringer. Fordele arbeidet i styret. |
Nestleder | Glenn Aanonsen | Stedfortreder for leder. Samme oppgave som leder i dennes fravær eller som tildeles av leder. |
Kasserer | Arne Isaksen | Ansvar for regnskap. Betaler dommerregninger og andre utgifter for lagene. Oversikt over sponsoravtaler og sponsorinntekter. |
Sekretær | Arild Johansen | Referat fra styremøter. Årsmelding. Overganger. Påmelding av lag til serien. |
Styremedlemmer | Rikki Aanonsen Atle Råna Lisbeth Dalen | Oppgaver etter tildeling i styret. Ressurspersoner som kan brukes av lagledere og trener. |
Sponsorsjef | Svenn Roy Dalen | Nye sponsoravtaler. Vedlikehold av etlaberte avtaler. |
Valgkomite | Harald Dale, Rikard Aanonsen | Skaffe kandidater til alle verv i fotballgruppa for valg på årsmøtet. |
Lagledere | Se egen instruks om oppgaver. | |
Trenere | Lede treninger og kamper. |
Sportslig utvalg
Verv | Navn | Hovedoppgave |
Atle Råna | Oppfølging for senior lag/aktivt kontakt mot trener/trenere. | |
Stian Ricky Dalen | Oppfølgning av aldersbestemte lag/aktivt hjelpe-middel for trenere | |
Elin Øiestad | Treningstider. | |
Rune Aslaksen Jensen | Kompetanseutvikling på keeperrollen. |
RYGENE FOTBALLGRUPPE
Veiledning/Arbeidsoppgaver
LAGLEDER ALDERSBESTEMTE
Forslag
1: Kontaktperson for sitt lag overfor Agder Fotballkrets.
Har navnet sitt i terminlista, og mottar post fra kretsen.
2: I samråd med trener ha ansvaret for at utstyr til laget er på plass og i orden. Dersom nytt utstyr skal
bestilles skal dette gjøres ved å gi beskjed til leder av fotballgruppa.
3: For lag fra 14 år og nedover samt 7’er lag, være ansvarlig for å skaffe dommer til kampene.
4: Ved flytting av kamper, gi beskjed til dommer + motstanderlagets oppmann minst 48 timer før kampen
spilles.
5: Sørge for at dommerkortet er på plass til kamp, skrive ut dette, eventuelt en person som kan gjøre det,
trener f.eks.
6: Melde på lag til turneringer. Rygene IL dekker påmelding til turneringer hver sesong per lag.
7: Sette opp kjørelister til bortekamper, samt event. vaskelister for drakter.
8: Møte på de møtene man blir innkalt til, eller finne en representant for laget om kan møte.
9: Skrive årsrapport etter sesongslutt.
AKTIVITETER |
RESULTATER |
07.09 J 17 Rygene - Vegårshei 7'er 0-10 |
31.08 J 17 Imås - Rygene 3-0 |
25.08 J17 Birkenes - Rygene 1-0 |
17.08: J 17 Rygene - Gimletroll 1-11 |
26.02: A-laget Froland - Rygene 7-2 |
13.02: A-laget Rygene - Imås 1-1 |
12.02: Damelaget Rygene - Øyestad 9-1 |
01.02: A-laget Rygene - Hisøy 1-4 |